S: Idag har jag frångått mina principer

Nästan så jag skäms. Har gjort något jag lovat mig själv att aldrig göra. Var på konsum förut och skulle köpa ägg.

6-pack ekologiska: 29,90 kr.
12-pack med ägg från frigående höns inomhus: 29,90 kr.
15-pack med vanliga burhöns-ägg: 19,90 kr på extrapris, ord 28,90 kr.

Jag köpte storpacken med ägg från burhöns. Det skilde ju 50 % i pris, plus att jag fick tre extra ägg. Har alltid köpt ekoägg förut och inte brytt mig om vad det kostat. Men nu med en mer begränsad budget har jag gått över till ägg från frigående höns inomhus, bättre än burägg som jag köpte idag i alla fall. Men det ska inte bli nån vana. Stackars hönorna! De har lika stor yta som ett A4 ark, alltså 21 x 30 cm. Det är ungefär så stor hönan är.

Har också slutat med ekologisk mjölk, dels på grund av priset och för att ekomjölken inte finns i 1,5 liters förpackning.

Men sen, om en sisådär 3-4 år när jag är färdigutbildad och fått ett bra jobb med en fet lön, då ska jag bara köpa ekoditten och ekodatten! Ska börja skänka pengar till mina välgörenhetsorganisationer igen också.



Burhöns. Trots att en ny lag kom 1997 som sa att hönorna skulle ha rede, sittpinne och lite sand sitter förtfarande 300000 hönor i de gamla burarna, pga att regeringen gång på gång ger dispens till hönserierna. Står det endast "ägg från burhöns" på förpackningen är det troligtvis från höns i gamla burar. De nya burarna ger tilllgång till sittpinne, rede och strö men hönorna har fortfarande bara en yta stort som ett A4 att röra sig på. De har inte plats att flaxa med vingarna eller sprätta. 8-10 hönor sitter i varje bur.


Frigående höns inomhus. Det är inte mycket större ytor för dem, men de får en chans att sprätta runt. Dock så ökar stressen i en stor flock. De svaga individerna kan hackas ihjäl av flocken. Inte helt klockrent det heller med andra ord.


Höns på ekogårdar är max 3000 st i varje flock, till skillnad från 15000-30000 st som de vanliga äggproducenterna har i sina. De får ekologisk foder, bor i hönshus och har en rastgård utomhus. Låter lite bättre va?

Har ni råd, så köp ekoägg! Mår lite dåligt över äggförpackningen i kylen nu när jag googlat lite och fått mer fakta. Ska i största möjliga mån börja köpa ekoägg igen. Så sover jag bättre om natten.

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej!

Jag gör ett arbete om höns och är ute efter lite bilder, vart har du fått tag på de som du använder? Kan man låna dem?

2012-05-12 @ 19:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0