S: Det är mycket nu!

Ser att jag bara skrivit två inlägg på en vecka. Ska skärpa mig, men har inte haft tid.

Ska göra en update från senaste veckan! Tisdag kväll var jag på nollning, vilket innebar lite alkohol och lekar på Gubbholmen. Drog sedan hem och packade inför exkursionen. Onsdagen gick jag upp i ottan och mötte upp klassen vid tågstationen och sen bar det iväg! Första stoppet var flottningsmuseet i Dyvelsten, booooring. Nästa anhalt var Torfolk gård, där de sysslar med ekologiskt jordbruk och även tillverkar ekologisk sylt, saft och marmelad. Tredje studiebesöket var på Hagfors järnverk. Det var rätt så intressant, men det roligaste var att alla var tvungna att ha gula Byggare Bob-hjälmar på sig, och gul skyddsväst. Tyvärr fick vi inte fotografera inne på området!

Totalt gjorde vi 16 stopp längs med Klarälven under tre dagar. Roligaste var när vi var vid Ransbysätern och stekte egan kolbullar över öppen eld. Namnet kolbulle är lite missvisande då det inte alls är en bulle man gör, utan mer som en fläskpannkaka. Först steker man fläsk och sedan häller man på smet bestående av vatten, mjöl, skrädmjöl och salt. Är inget fan av fläsk men detta smakade himmelskt med lite lingonsylt till!

Stoppet vid Höljesdammen var intressant, då vi diskuterade vattenkraftens för- och nackdelar. Det låter himla bra med vattenkraft, för det blir inga utsläpp eller restprodukter, men det är förödande för fisklivet i Klarälven. Förr vandrade finfina Klarälvslaxar uppför forsen i Höljes och upp till en sjö på norska sidan för att leka. Efter att vattenkraftverket byggdes tar de sig inte förbi, och eftersom dammen reglerar vattenfödet blir älven helt torrlagd några kilometer nedströms ibland, som när vi var där till exempel. Det säger sig självt att det inte är bra för fisklivet. Men nog om vattenkraft, har en känsla av att inte alla tycker det är lika intressant som jag! =)

Jobbigast på resan var helt klart dödsmarschen nedför och sedan uppför Branäsberget. Det regnade (vilket det i och för sig gjorde hela resan), det var geggigt så stövlarna nästan fastnade på vissa ställen, det var brant nedför och MYGG och KNOTT överallt. Målet med denna vandring var att prata om intressekonflikter mellan i det här fallet kommun och näringsliv, och biologer och miljöfolk. Dessutom fick vi se en mycket sällsynt lav, långskägg. Coolt va??

Vi sov över en natt i Sysslebäck och en i Stöllet. Stugorna i Stöllet var rena lyxen jämfört med de sunkiga, döda mygg-prickiga stugorna i Sysslebäck. Fick resans alla myggbett där, fyra stycken. Mediha i klassen fick 68 stycken! Jag är glad att jag hade köpt myggmedel.

Ska skriva en rapport om resan tills på måndag, vilket jag borde ta tag i i morgon. Idag har jag 100 sidor Tyst Hav och två kapitel kurslitteratur att läsa. Onsdag nästa vecka ska vi redovisa ett litet grupparbete vi gjorde idag. Innan den 23 september ska vi ha besökt Värmlands Museum och kollat in utställningen Jag, Herulen, och besvara en massa frågor inför en föreläsning. Förutom detta skolarbete är det flottrace på onsdag som jag inte vill missa, och utflytt av Moa och inflytt av Erik på fredag. Två IKEA-kassar med mina kläder ska packas upp, tvätt ska plockas ner och en ny maskin ska tvättas och hängas. Köket ska dammsugas på mjölbaggar heeeela tiden och jag borde färga håret. Jag ska bli medlem på Carlstad träningscenter i morgon och hoppas på att hinna träna så fort som möjligt. Tur att jag är ledig torsdag och fredag!! På fredag är det som sagt flyttning större delen av dagen, och på kvällen vore det trevligt att följa med kärleken till Arvika och kramas lite. Men det betyder att jag måste ha rapporten färdig innan dess. Vi får se hur det går!

Känner att jag har massa mer att skriva men jag hinner inte nu, får sätta mig i fåtöljen och råläsa i några timmar, och sedan fundera över diskussionsfrågorna vi ska prata om på seminariet i morgon.

Lite bilder får ni i alla fall!

Edit: Grrrrr jävla skitslöa internet eller jävla blogg.se, det går skiiiitsegt att lägga upp bilder! Tre minuter per bild, så det blev inte så många som jag hade velat för jag hinner inte nu. Håll tillgodo så länge.


Glad och spänd inför exkursionen!


Jävligt ekologiska tomater i ett växthus på Torfolk gård.


Här steks det kolbullar.


Höljesdammen, med luckorna stängda.

Tog med mig Eddie in till stan idag efter skolan och deltog i flottbygget inför racet på Klarälven på onsdag. Här kan ni se hur det gick...


Flottbygget ser lovande ut första halvtimmen...



...men efter några timmar såg det ut såhär. Denna vill inte jag åka på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0