Moa bloggar...

Efter viss påtryckning av min medboende skriver jag nu ett inlägg. Har upptäckt vissa sjukdomssymptom efter våran otroligt spännande diet: yrsel, hjärtklappning, huvudvärk och nu feber. Febern kan jag nog inte skylla på maten men resten kan nog vara en aldrig så liten bieffekt. Så efter fyra timmars spännande gruppredovisningar beslutade jag mig för att gå hem och krypa ner i soffan och vårda min feber. Vid sjukdom ska man ju äta c-vitamin och sånt men eftersom frukt är nästintill det mest idiotiska man kan äta enligt LCHF så får jag tugga i mig selleri istället eller varför inte en bit vitkål..mums. För övrigt har jag svårt och tro att den här dieten ska göra mig smalare utan är ganska övertygad om att jag snart kommer rulla runt i lägenheten som en (gigantisk) boll. Sofia däremot försöker övertyga mig om att vi kommer bli smala som pinnar, så jag får väl tro på henne.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men sluta upp med detta dröl nu. Ät som vanligt rör er mer istället, annars så finns det ju mellanting att köra lite lägre andel kallorier. Finns även studier som visar att samma mängd kallorier men med större andel protein ger ökad förbränning, men det finns nog forskning för precis vad som helst (tydligen). stoppa in mindre mängd energi/kallorier än vad man gör av med=gå ner i vikt. stoppa in mer energi än man gör av med=gå upp i vikt. inte så mycket svårare än så =) kör hårt!

2009-02-04 @ 21:08:48
Postat av: Sofia

Tjena Kristian! Jag citerar:

"Insulin produceras i bukspottskörteln. I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och så kallt “sötsug“, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.



Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer. LCHF underlättar för kroppen att leva på fettlagren, då frisättningen från dessa inte hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för “vanlig” mat."



Nu är det ju så att vi kör detta som ett experiment. Dessutom har LCHF-metoden en mängd trevliga hälsovinster som tex en lugnare mage, lägre blodtryck, minskat sötsug osv. Om det funkar, vilket jag tror, så kan jag alltså äta mig mätt på god mat och dessutom förbränna fett utan att göra någonting. Tycker det låter som en jättebra ide, eller hur?

2009-02-04 @ 22:06:44
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Kristian V

http://leangains.blogspot.com/2009/02/low-carb-talibans.html



där har du en länk som behandlar delar av ämnet, förstår du inte all engelska så kan du klippa in allt i google-översättningssida. kanske inte den klockrenaste länken men man kan ju ändå få med sig endel grunder och ta död på några myter. sen finns det väl inte mycket rätt och fel utan bara mer eller mindre bra sätt. hade det funnits rätt och fel så hade det nog inte varit nya "bantningsrön" varje vecka utan tidningarna utnyttjar läget för att sälja lösnummer. hur som helst så står det endel bra så läs igenom det iaf. hejs!

2009-02-07 @ 01:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0