S: Laga soppa på en spik

Både Moa och jag gnällde förut över att vi var hungriga, och att vi har en nästintill tom kyl. Ingen idé att köpa massa mat nu sista dagarna. Jag visste att vi hade en hel påse minimorötter i frysen som jag tyckte skulle passa utmärkt till kvällsmat. Det ville INTE Moa ha. Hon fann en falukorvstump i kylen, som jag ratade redan igår för att jag inte kunde minnas hur länge den har legat där. Men korven var okej sa Moa så det blev fullkornsmakkisar med falukorv och stuvade morötter. Himla gott faktiskt!

På torsdag ska vi ha en avskedsmiddag här hemma, då ska vi äta upp fläskfilén och all potatis. Behöver bara köpa en trea grädde så vips! har vi en potatisgratäng!

I morrn skulle vi kunna göra broccoliomelett till middag. Eller kanske tomatsoppa med strömming i? Eller fiskfilé, soja och tagliatelle....Det gäller verkligen att tänka outside the box nu!


Kommentarer
Postat av: helen

hahah ni ær før roliga!! ;)



sofia, hur lagar man morotsstuvning læt asgott!

o stuvning ær inte min starka sida. .

har inte ens e kokbok!!

haha =)

2009-06-03 @ 10:58:34
URL: http://helojn.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Hade heller aldrig gjort stuvade morötter men det var lätt som en plätt och himla gott!

Koka morötter, häll av vattnet. I med en stor klick smör i grytan som får smälta. Blanda mjöl med mjölk (svårt med proportionerna men typ 1 msk mjöl till 2 dl mjölk) och häll i grytan, låt koka upp och tjockna. Är det för tjockt är det bara att hälla på mer mjölk. I med salt och vitpeppar, och persilja.



Annars går det att göra en bottenredning först, alltså smält smör i en kastrull, i med 1 msk mjöl som får fräsa lite i smöret och sen på med lite mjölk. Låt koka. Samma sak här, späd med mjölk till önskad konsistens. Och krydda, sen i med morötterna.

Klart! =)

2009-06-03 @ 15:59:13
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Mamma

Stuvade morötter, mmmmm. Det är i alla fall din mor helt värdelös på. Det ser jag fram mot i sommar:)

2009-06-03 @ 22:07:26
Postat av: Sofia

Det är ju aslätt ju mamma! Det lär du ju klara av!

2009-06-03 @ 23:30:49
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0