S: Greys Anatomy och dödsstraff

Har haft en riktig slapp tv-kväll. Diagnos okänd på trean tycker jag är riktigt intressant, även om programmet är lite överdrivet, "nu har vi ett riktigt tufft problem och vi måste ge precis allt vi kan för att hjälpa den här patienten", säger Stefan Brandt med rynkad panna i varje avsnitt. 

Greys Anatomy var riktigt bra idag. Det handlade bland annat om dödsstraff. Dödsstraff är en fråga de flesta har en åsikt om, och min åsikt är att det borde förbjudas helt.
Många tycker det borde förbjudas precis som jag, men de lägger nästan alltid till "förutom för pedofiler". Visst är pedofili ett vidrigt brott, mord likaså, men jag håller inte med. Rätten till liv är okränkbar, och om en person dödar en annan människa ska denne självklart få ett långt fängelsestraff. Men om någon bestämmer (alltså en domstol) att denna människa ska straffas med döden, utför de ett precis lika stort brott enligt mig. Någon tar beslutet att döda den här människan, och varför ska det vara okej att döda en människa med ett domstolsbeslut bakom sig? Det blir ett nytt mord som begås, men i lagens namn.
INGEN har rätt att avsluta en annans liv i förtid. Vi lever bara en gång, och ingen myndighet ska bestämma när ens liv ska ta slut. Att avrätta en brottsling gör inte brottet ogjort, det får inte de anhöriga till varken brottsoffret eller brottslingen att må bättre. Nej, lås in dem på livstid i stället så den som utfört brottet får lida hela livet för vad han eller hon har gjort, i stället för att avrätta. Det är min åsikt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0