S: Paltkoma deluxe

Jag och min kära sambo har varit hos Christin och käkat pizza ikväll. Tänk er en rykande varm pizza, och en burk supergod bernaisesås. Inte en liten burk, utan en extra stor. Typ 1 dl fet god sås. Det har vi ätit ikväll. En var alltså. Lite smågodis slank det visst ner också. Jävlar vad mätta vi blev. Det var liksom jobbigt att gå hem, för tyngden magen tryckte ner hela mig i marken så jag fick ta jättehöga kliv hela vägen. Typ som "höga knän" i två kilometer. När vi kom hem bytte jag om till mjukisbyxor. Det gick inte att knäppa knappen på dem. Vi la oss i varsin soffa och typ stönade fram olika läten till varann  för att kommunicera, för det var för jobbigt att prata. När jag fick sms gjorde jag en ansats att resa mig för att hämta mobilen som låg i hallen, men orkade inte.
Detta mina vänner kallas paltkoma*. We have it yes we do.



*Paltkoma: Ordet beskriver den dåsighet som drabbar den proppmätte efter en stadig måltid, eller som Norrländsk uppslagsbok definierar det: "det fullständigt utslocknade tillstånd av total kroppslig utmattning som inträder kort efter inmundigandet av ett stort antal (pite)paltar"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0