S: Skönhetstävlingar

Vad är grejen med tävlingar som Årets Charlotta och Jössefröjda? Man får se små bilder av olika sex tjejer, och med hjälp av dem ska man rösta på den man tycker förtjänar vinna titeln. Det står ingenting om vad de är för människor eller vad de står för. Det behövs ju i och för sig inte eftersom det enda vinsten består i är att stå på en scen, ta emot lite applåder, få en blombukett och sen åka runt ett varv i en cabriolet och visas upp. Tjejen som vinner får sina five minutes of fame.
Fattar inte att sådana tävlingar får förekomma, än mindre att föräldrar låter sina döttrar ställa upp. Det är en ren skönhetstävling, där det inte krävs ett jota innanför pannbenet på tjejerna, utan det enda som gäller är att vara snyggast på bild. Och att ha stor släkt. Jag kommer aldrig låta mina döttrar ställa upp på något liknande. Detta är objektifiering deluxe. Lucia tycker jag är snäppet bättre, för där ska tjejerna ha en talang. Men även där vinner den med störst släkt och vackrast yttre. Hur ska man kunna veta vem som sjunger bäst av en 3 x 4 cm stor bild i en tidning?

Nej, fram för en omröstning på ungdomar som faktiskt åstadkommit något i stället. Eller lägg ner hela skiten. Eller varför inte börja ha en omröstning på sex unga killar i stället? Sex bilder, sex namn. Inget mer. Inget "vad vill du bli i framtiden" och sånt tjafs. Sen ska folk få rösta på den som förtjänar titeln Årets Charlottenbergare, eller Årets Jössefröjd. Grejen är att jag tror att det skulle bli världens liv om det ens föreslogs en sådan tävling. "Inte ska vårt barnbarn ställa upp på sånt där fjolleri!", ojar sig Hulda 85 bast på Vågen. Nehej, varför inte? Om det är accepterat med skönhetstävlingar för 16-17-åriga tjejer, då borde det vara lika okej att ha killar som deltar?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Stackars Sofia, hade du givit dina släktingar och kompisar lite mera än bara diskreta vinkar så hade säkert hela jössehärad ställt upp för dig och sett till att du också fått vara med i någon av tävlingarna innan du blev för gammal.Eftersom jag själv som gammal vinnare av Adam tävlingen i Åmotfors Folkets Park har erfarenhet av både 5 min i rampljuset, lyckospark i röven av Lill-Babs och segeryran i att kunna välja vilken danspartner jag ville för kvällen så förstår jag verkligen vad du har gått miste om...

2009-05-20 @ 23:10:03
Postat av: Sofia

Haha.. Håller med dej helt och hållet! :D

2009-05-20 @ 23:26:49
URL: http://sofiaericsons.blogg.se/
Postat av: Sofia

Käre anonyme förståsigpåare.

Att du tror att jag är avundsjuk på tjejerna som ställer upp i tävlingen visar bara att du inte känner mig alls. Jag har inget behov av att stå i rampljuset, jag vill inte ha nån lyckospark i röven, jag vill definitivt inte träffa Lill-Babs och jag dansar INTE.

2009-05-20 @ 23:32:38
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: adam

Stackars Sofia,du behöver inte skämmas bara för att du inte lyckas med allt. Alla kan inte vara populära och bli sparkade i röven av Lill-babs eller vinna lokala skönhetstävlingar.Det som kanske är viktigt för dig är att du hittar ett eget område att va duktig på som inte nödvändigtvis inkluderar popularitet eller skönhet utan kanske något område där du kan hävda dig lite bättre.. vad tror du om att tävla i trevligaste lilla täpppan i bostadsområdet?

2009-05-20 @ 23:47:43
Postat av: Sofia

Stackars lille Adam, trots att du fick fem minuter i rampljuset en gång för längesen är du ändå så bitter!

En sak har jag lyckats med i alla fall, och det är att skriva en blogg som du tycker är såpass intressant att du följer den. Härligt!!

2009-05-21 @ 10:25:54
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Mamma

Nu har du allt fått någon att diskutera med!!! Ha,ha,ha, antar att du vinner....

2009-05-21 @ 19:31:49
Postat av: Anonym

"Jag har inget behov av att stå i rampljuset"



Ändå skriver du en blogg om ditt liv som är öppen för allmänheten... Kanske det kan va så att tjejerna som är med i tävlingar heller inte har nått extremt behov MEN vill synas och höras precis som du. Lite ur tiden att skylta med sitt utseende i dagens Sverige dock där alla ska va lagom och lika, men hur ska vackra kvinnor/tjejer som faktiskt älskar att visa upp sig och är stolta över sitt utseende agera i dagen samhälle?

2009-05-21 @ 22:31:47
Postat av: Sofia

Fortsätter debatten i ett eget inlägg i stället, det blir för långt att skriva svar här.

2009-05-22 @ 00:15:33
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0