S: Jag blir så förbannad!!

Skulle gå på en långpromenad med Eddie upp till Frödingshöjd och Campus. Precis när vi kom utanför dörren small en smällare i närheten. Eddie blev stel som en pinne och började dra bakåt, men jag ignorerade honom och fortsatte gå. Eftersom han satt fast i kopplet hade han inget annat val än att följa med och till slut slappnade han av igen och gick normalt. Men så small det igen, närmare den här gången eftersom det var ett gäng skitungar på gångvägen där vi brukar gå som smällde smällare. Denna gången blev det tvärstopp, Eddie blev livrädd och jag kände att det inte var någon idé att tvinga honom gå. På vägen hem igen drog han som satan och skakade som bara den. Stackarn!

Innan jag skaffade Eddie följde jag roat alla upprörda insändare från hundägare vid nyår, påsk och andra högtider som brukar innefatta fyrverkerier. Inga av våra hundar i Koppom har varit rädda så jag tyckte hundägarna var lite dröliga som ville förbjuda smällare och skrev om att de var tvungna att söva sina fyrbenta husdjur. Nu fattar jag PRECIS vad de menar! Hela grejen med fyrverkerier och smällare är bara för puckad. Smällare framförallt, då de bara låter och inte ens är fina att se på. Nu är detta olagligt i Sverige sedan 2002, men något är det i alla fall som folk använder sig av som låter som fan.

Varför är det lagligt över huvud taget med fyrverkerier? Varför ska man sätta pyroteknik i händerna på fulla människor? Det är inte bara en person som blivit av med en hand eller sprängt bort ansiktet. Folk lägger hundratals, ibland tusentals kronor på fyrverkerier som går upp i rök på några minuter. Nu vill jag ju inte få ett totalförbud med omtanke om de idioterna som skadar sig, utan just på grund av alla stackars hundar som blir livrädda. Eller varför inte ha ett förbud förutom mellan klockan 23.55 och 01.00 på nyårsnatten, och då på speciella anvisade platser. Då är man förberedd och kan ge hunden lugnande innan. Som det är nu smäller folk (mest ungjävlar) raketer en hel vecka före och det är många promenader som kan bli förstörda under den tiden. Eller som idag, en måndageftermiddag i oktober. Varför? Och varför låter föräldrarna ungarna hålla på? Det är 18-årsgräns för att få köpa så någon vuxen måste ha köpt. Straffet för att trotsa detta förbud ska vara hårt och plågsamt. Har mina idéer men vågar inte skriva dem för då blir jag nog klassad som en ond människa.

Förbjud skiten säger jag! Jag klarar mig alldeles utmärkt utan att stå ute och huttra och frysa på nyårsnatten för att se på några sketna fyrverkerier.



Så kan det gå när man låter amatörer använda smällare


Kommentarer
Postat av: Mamma

Håller fullständigt med dig! Stackars lille Eddiebubben!!!! Krama honom från mig

2009-10-19 @ 18:47:50
Postat av: therese

stakkars lille eddie, men iaf finnes redningen bare ett trykk borte.



http://www.smartasaker.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=904



så jævla bra:)tenk så søt han blir!(søtere)

2009-10-19 @ 18:55:53
Postat av: Sofia

Mamma: Han har fått korv av mig så nu är han glad igen!

Therses: Vilken cool grej!! Eddie skulle lätt bli den coolaste doggen i Kronoparken.

Den var lite väl dyr bara. Får säga till Eddie att han ska önska sig en sån i födelsedagspresent för att fyller ju år precis innan nyår!

2009-10-19 @ 20:00:37
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: therese

haha ja lett den fineste:) men vi selger jo iof hørkåper til barn, rosa og grønne til barn. kansje anna kan kjøpe ett par til vovsen:)

2009-10-19 @ 22:59:32
Postat av: Sofia

Då ska Eddie ha en rosa!

2009-10-19 @ 23:05:32
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0