S: Det var på håret!

1. Jag blev inte rödhårig efter färgningen igår. Dock är hela hårbotten och halva pannan röd, och jag har ett fint streck på ena kinden. Glömde smörja in mig med fet kräm innan.

2. Duggan var svinsvår men jag klarade den precis, fick 9 rätt av 15. Gränsen för G gick vid 8 rätt. Nästan halva klassen körde på denna! Var skitnervös när jag skulle lämna in, för det var bara fyra svar jag var säker på och på de övriga elva gissade jag mellan två eller flera alternativ. Ju mer jag stirrade på alternativen, desto osäkrare blev jag. Kände att det finns stor risk att detta går åt helvete men tröstade mig med att jag inte lär vara ensam i så fall.
Men så rättade Hilde och jag hade hela nio rätt, och jag riktigt kände hur gud log mot mig och jag log tillbaks! En tjej i klassen hade kollat mitt ansiktsuttryck när jag gick ut ur salen och hon sa att det var inga tvivel om att jag klarat mig!




För er som är intresserade av det jag läser (mamma) kan ni få några exempel på frågor här:

     Livscykelanalys (LCA) är en metod som används för att kartlägga en viss varas miljöpåverkande egenskaper. Vilket av nedanstående påståenden om LCA är felaktigt?

A       LCA gör det möjligt att göra grova jämförelser av två snarlika varor eller två olika tillverkningsprocesser.

B       En LCA kan i vissa fall ge värdefulla perspektiv på en varas miljöpåverkan, t ex att tillverkningsledet är mer miljöbelastande än konsumtionen

C       Det är fullt möjligt att göra en LCA som innefattar hela hållbarhetstanken, dvs även ekonomiska och sociala aspekter vid sidan av de miljömässiga

D      En fullständig LCA är indelad i områdena råvaror, förädling, distribution,  marknadsföring och konsumtion

E       LCA kan identifiera områden av stor respektive liten vikt för en varas miljöpåverkan, men har stora problem med avgränsningar och detaljeringsgrad


       Vilka är de främsta orsakarna till att det skedde så många miljöförändringar på 1900-talet? Ett av påståendena nedan ger det mest uttömmande svaret.

A       Befolkningstillväxten var en viktig orsak eftersom den ledde till en stor press på naturresurserna och eftersom många människor utvandrade från Europa till andre världsdelar

B       Framväxten av det kapitalistiska ekonomiska systemet i hela världen bidrog till att exploateringen av naturresurser accelererade

C       Huvudorsaken är en ökad förbrukning av fossilt bränsle och snabb befolkningstillväxt i hela världen, i kombination med ekonomisk tillväxt och militär upprustning

D      Det patriarkaliska samhället bygger på en ideologi som legitimerar utnyttjandet av naturresurser, där en ekonomisk tillväxt är det främsta målet

E       Människor flyttade till nya områden i världen och tog med sig teknologi som inte var anpassad till de ekologiska förhållandena



Båda frågorna hade jag fel på. På första frågan om livscykelanalys tyckte jag att alla alternativen var korrekta, och på andra tyckte jag att B, C och D var rätt.

(Rätt svar på första är D, på andra frågan C)


Kommentarer
Postat av: Mamma

GRATTIS, det var verkligen på håret! Tur att håret inte blev rött:) kramar

2009-10-15 @ 16:13:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0