S: Energi

Jag tog mig i kragen och gick till gymmet!! Följde schemat idag, för sist var jag så sugen när jag var där att jag tränade nästan hela kroppen, vilket gjorde att jag hade träningsvärk överallt och inte var så laddad på nästa pass. Tränade rygg, triceps och mage idag, sparar lite tills i morrn för då ska jag iväg igen.

Har pratat energi idag på uni, ett mycket intressant ämne. Vi pratade fossila bränslen, vars användande ökar i Sverige inom transportsektorn. 80 % av alla bilresor är kortare än en mil. 50 % är kortare än 3 km. Sverige är uppbyggt kring bilägande. Visste ni att ett företag som köper träningscyklar och ställer ner på arbetsplatsen kan dra av kostnaden, då det räknas som friskvård. Vill arbetsgivaren däremot köpa en cykel till en anställd för att uppmuntra denne att ta cykeln till jobbet i stället för bilen, måste det betalas skatt. Och en sån grej som att bilåkande till och från jobbet är avdragsgillt, men inte om man cyklar. Kunde inte alla få dra av resor till jobbet, vare sig de cyklar eller åker bil? Då skulle folk verkligen bli motiverade att cykla för då finns det pengar att tjäna. Om man nu lägger in i beaktande att hälften av alla resor är kortare än 3 km, hur jobbigt är det att cykla en så kort bit?

Nu ska jag laga mat, är helt darrig i kroppen efter träningen. Tacopaj står på menyn, och Erik blev helt lyrisk. Vad är det med killar och paj egentligen? Alla killar jag pratat med ÄLSKAR pajer av alla de slag. Är det för att de själva inte ver hur man gör så det blir lite lyxigt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0