S: Mat (obs skryt!)

Jag tog återigen på mig att laga middagen, för om jag skulle låta Erik sköta uppgiften skulle det nog bli makaroner och köpta köttbullar, och det tycker jag inte om.

Jag lagade en klassiker, pastasås med kyckling och diverse annat som fanns hemma. Det är inte ofta jag blir helnöjd med maten jag lagar, för jag brukar alltid hitta något fel när jag själv äter av den. Att jag använt för lite salt till exempel. Men inte i dag! Blev helnöjd, och Erik gillade maten så mycket att den fick omdömet "det godaste jag ätit hittills av det du lagat". Vilket kanske inte säger så jättemycket egentligen, har ju inte lagat alls lika mycket mat som när jag och Moa bodde ihop. Men ändå!

Här kommer recept för er som vill:
(För två personer som är stora i maten eller tre vanliga)

2 kycklingfiléer
1 broccolihuvud
1 paprika
1 chili
3 dl grädde
kycklingfond
svartpeppar
(fetaost och körsbärstomat)

Skär kyckling och grönsaker i bitar. Strimla chilin, men ta först bort kärnorna så det inte blir för starkt. Stek kycklingen, ha sedan i broccoli och chili som får steka ett tag. Till sist i med paprikan och fräs lite, sedan på med grädden. Peppra och häll på en skvätt fond. Smaka av. Ha i mer peppar och fond om det behövs. Äts med tagliatelle.
Tänkte även ha i basilika i såsen men den var slut i frysen, vilket inte gjorde något för det blev nog godare utan. Precis innan vi skulle äta hade jag i körsbärstomater som jag delat i fjärdedelar (låt dem inte koka med i såsen för då blir de alldeles mjuka och sladdriga), och smulade över fetaost. 



Mat på G


Klart!



Jag använder nästan aldrig vanligt salt i maten längre, inte sedan Moa introducerade mig för fonder av olika slag. Det är perfekt! Man kan göra en god sås hur lätt som helst, det räcker i princip med grädde, lite fond och peppar, som i kycklingsåsen ovan. För att göra gôrgod lax i ugn: koka upp grädde, häll i fiskfond eller skaldjursfond, kanske lite pressad citron och dill, och peppar. Häll över laxfiléer och in i ugnen, äts med potatis. Asgott och hur lätt som helst!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0