S: Språklektion

Visste ni att den engelska meningen "Buffalo buffalo Buffalo buffalo buffalo buffalo Buffalo buffalo" är helt korrekt enligt grammatiska regler. Buffalo är dels en stad, dels ett djur och dels ett verb som betyder skrämma. Meningen betyder alltså ungefär:

Buffalobuffeln (som) Buffalobuffeln skrämmer, skrämmer Buffalobuffeln. (Det är nog inte varje dag amerikanerna använder den meningen!)

Detta fenomen kallas homonymer, alltså när ord uttalas lika men inte betyder samma. Det finns roliga exempel på svenska också:

Bar barbar-bar-barbar bar bar barbar-bar-barbar (vilket alltså betyder att en naken barbar som gärna besöker barer avsedda för just barbarer, gick omkring bärandes på en annan naken barbar som också är en frekvent besökare av barer för barbarer)

Ett mer känt exempel är den klassiska "Får får får".

Var är ett ord med hela sex betydelser: ett frågeord, dåtid av verbet "vara", var i sår, varje, försiktig eller skygg, en plattfisk och kuddvar. En korrekt mening är alltså Var var var var var? som på mer lättläst svenska betyder På vilken plats befann sig varje vaksam plattfisk.

Är inte svenska språket fantastiskt?! Skulle gärna jobba som svensklärare för jag blir så irriterad på all dålig svenska jag ser, speciellt på nätet. De flesta i vårt land har gått hela tolv år i skolan, och ändå särskrivs det hejvilt (exempel tagna från diverse facebookstatusar kl 22.11: jätte rolig, bröllops fest, slappar dag).

Jag vet inte om det är det amerikaniserade samhället som gör att substantiv ofta felaktigt skrivs med stor begynnelsebokstav. Var det inte på allra första svenskalektionen på grundskolan vi fick lära oss att man skriver stor bokstav i början av meningar och vid egennamn, som t ex Sofia, Grekland och Ikea. Man skriver Sverige men inte Svensk, utan svensk. Månader skrivs inte med stor bokstav, inte heller veckodagar, högtider eller nationaliteter. Centrala myndigeter skrivs med stor bokstav, som t ex Konsumentverket, medan myndigheter som det finns flera av, som arbetsförmedlingen, skrivs med liten bokstav.

Ett annat vanligt fel jag ser, speciellt i bloggar, är satsradning.
Exempel: Det regnade och luften var kall, ingen ville gå utanför dörren.
I stället skriver man "Det regnade och luften var kall,  ingen ville gå utanför dörren." Man kan använda satsradning som ett stilistiskt grepp, men då ska man vara medveten om att man gör det. Ska man återge talspråk kan det vara okej.

När jag ändå håller på kan vi ta en sista grej: räkneord skrivs med bokstäver upp till tolv, sedan med siffror. Alltså: Jag åt nio pannkakor, sedan sov jag i 24 timmar.


Det var allt från Sofia "språkpolis" Littorin för idag.




Medvetet eller inte? Köer brykar ju inte vara så rockiga direkt.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du är helt otrolig vad gäller svenska språket!

Varför inte bli lärare i stället? Du kan ta mig tusan mer än mig, ändå jobbar jag med språk hela tiden, huuu!!!

Kramar i massor

2009-10-12 @ 15:08:59
Postat av: Sofia

Man kan ju inte jobba som enbart svenskalärare och jag vet inget annat ämne jag skulle vilja undervisa i. Dessutom trivs jag med miljövetenskapen och orkar inte byta igen. Får nöja mig med att vara en lätt störd språkpolis i stället!

2009-10-12 @ 17:33:21
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Mamma

Ett ord du inte kan stava till är disciplin, nu fick jag till det, hahaha vad elak mor kan va....

2009-10-12 @ 18:59:30
Postat av: Sofia

Helvete! Stavas det disciplin?? Hur har jag kunnat missa det? Jag som alltid skrivit diciplin! Ska ändra mig bums! Och säg till om jag stavar fel, jag hatar det!

2009-10-12 @ 19:53:19
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Mamma

Du är väl inte mer än människa!!!

2009-10-12 @ 22:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0