S: Analysera mera

Jag befinner mig tydligen i ett så kallat jag-stadium, ett stadie i livet som man normalt brukar lämna vid 12 års ålder(!). Jag är till största del fokuserad på mig själv och mina åsikter, i stället för en grupp.
Blev nästan upprörd när jag hörde det men det skulle faktiskt kunna stämma, lite grann i alla fall. Jag har svårt för att acceptera att inte alla tycker som jag. Det är nog därför jag alltid ger mig in i en diskussion med mål att vinna den och övertyga motparten om att mina åsikter är de rätta, snarare än att lära mig av andra, lyssna och tänka mig in i deras tankesätt. 

En annan mindre bra egenskap är att jag är urkass på att ta kritik. I stället för att ta till mig av den och tänka att den faktiskt kan vara befogad, hamnar jag direkt i försvarsposition, där jag försöker försvara mitt handlande i stället för att bara ge mig och tänka att jag ska ändra på mig. Jag har även svårt för att läsa av andra människor, hur de mår till exempel, och jag ser inte alltid när folk i min omgivning färgat håret, gått ner i vikt eller har en ny jacka. Jag lägger inte märke till det helt enkelt.

Jag är ofta dålig på att lyssna. Eller nej, lyssnar gör jag, men reflekterar inte över vad som sägs förrän efteråt. Kan komma på mig själv när jag tänker igenom samtalet, att "Oj! Varför gav jag ingen respons på det hon sa?" och sedan lagra i minnet att jag ska ta upp samma grej nästa gång vi ses och fråga om det då. 

En mindre egoistisk egenskap jag har är att jag alltid ställer upp för mina nära och kära om det verkligen behövs, men ibland kan jag ta på mig andras olycka så mycket att jag själv mår dåligt av det. Jag har lätt för att känna medkänsla och jag gråter mycket lätt av att se andra gråta, av lycka eller sorg, men jag gråter nästan aldrig annars för min egen skull.


Det är inte alltid roligt när man inser hur man egentligen är som person och hur man beter sig. När man analyserar såhär kan man hitta en rad egenskaper som inte är så önskvärda... Jag märker att jag har en del att jobba på. Men, ingen är perfekt heter det ju!

Plugga var det jag skulle göra egentligen, det är hög tid att ta tag i det nu!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Du är du och du är unik, glöm ALDRIG det!!!

Tyvärr har nog en del negativa sidor gått i arv....

2009-09-16 @ 18:50:29
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker inte du har någon av de egenskaper jag radade upp här, men du kanske lärt dig dölja dem? I vilket fall är det skönt att ha morsarvet att skylla på! :D

2009-09-16 @ 19:55:01
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0