S: Helvete!

Idag fyller min superfarmor 89 år, och jag glömde ringa och gratta! Ska se till att göra det i morrn. Farmor, som enligt henne själv både ser, hör och går illa, är den coolaste farmor man kan ha. Jag var hos henne i stället för på dagis när jag var liten, och jag har så många minnen från den tiden!

Vi åt korvbröd med ost värmda i micron, pannkakor och hennes potatisplättar. Hon är känd för sina goda bullar och kakor. Och hon gör världens godaste pannbiffar!

En gång när vi var små frågade hon min syster om hon ville ha ett glas körsbärssaft. Det ville hon inte, för hon tyckte inte om sådan saft. Farmor gav henne ett glas med saft, och frågade Anna: "Vill du veta något roligt?" Det ville hon såklart så farmor sa "Drick upp det där så ska du få höra!" Anna drack upp all saft och då sa farmor "Det var körsbärssaft." Typiskt farmor!

Farmor är en mästare på att berätta historier, vilket hon gjorde ofta och gärna. Det var "Snack snack smörgås" (den är så bra!!), "Pojken som inte ville gå till skolan" och massa andra som jag tyvärr inte kommer ihåg nu. Dessutom kan hon en massa Gustav Fröding-dikter helt utantill och de är långa! Hon berättade så många roliga historier från när hon var liten. Det fanns en sjö att ösa ur, då hon hade nio syskon och de levde riktigt fattigt. En av de sällsynta gångerna hon fick godis av någon släkting gömde hon det för sina fem bröder. Men så glömde hon bort vart hon gömt det. En annan gång gömde hon ett tuggat tuggummi till senare, och då hade bröderna haft peppar på det. Och en annan gång lurade alla tio syskonen hem pappa Stefanus från jobbet och sa att lillflickan Ella hade brutit benet. Det hade hon inte, och pappa var inte glad över det skämtet..! Fast de var fattiga och inte hade det så bra materiellt sett, hade hon nog den bästa barndom man kan få.

Jag sov ofta över där, vilket inte krävde några större ansträngningar för farmor var vår närmsta granne. Pappa bor ju kvar i huset så de är fortfarande närmsta grannar. Vi löste korsord, spelade massa roliga spel och spelade kort (Svarte Maja, femhundra, vändåtta, och hennes favorit Åsna). Vi spelade schack, vilket hon vann 99 gånger av 100. Vi la patiens och idioten, och spelade "sprätta tändsticksask", ett asroligt spel som hon själv hittat på.

På min studentfest ropade Anna "kom och sätt dig här då farmor!". Hon pratar fortfarande om hur glad hon blev över att ungdomarna ville ha henne vid sitt bord!

Skulle kunna mala på hur länge som helst, och hennes historier från barndomen skulle lätt fylla en roman! När jag får en dotter ska hon heta Maja efter världens bästa farmor, vilket även syrran uttryckt önskemål om så vi får väl se vem som hinner först!



Farmor leker med ett av barnbarnsbarnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0