S: Idag har jag...

...varit på universitetet och haft föreläsning i miljöetik, rätt så tråkigt med tanke på att jag läste etik i våras och hört allt om pliktetik och konsekvensetik redan.
Hade seminarie på eftermiddagen om boken Tyst hav, en mycket trevlig undervisningsform! Rekommenderar boken varmt, vill nån låna har jag ett exemplar. Den handlar om utfiskningen i våra hav, och det är så upprörande läsning att man blir förbannad. Visste ni till exempel att ålbeståndet gått ner med mer än 99 %???? Det är hög tid att göra något åt det då, vilket också Sverige gjorde genom att införa fiskestopp på ål, utom för de som har ålfiske som huvudsaklig inkomstkälla, dvs ålfiskarna. Det står även en massa om utfiskningen av torsk, om att fångsterna alltid är mycket högre när kustbevakningen går ombord på fiskefartygen än när de inte gör det, vilket alltså betyder att en stor del av fångsterna aldrig rapporteras in. Det står om att EU köper fiskerätter för våra skattepengar utanför fattiga länders kust för nästan inga pengar alls, och skickar dit spanska och franska fartyg som fiskar upp all fisk. Detta gör att den lokala fiskenäringen havererar med följd att det blir ännu högre arbetslöshet och fattigdom. Och en massa annat, ska inte avslöja allt här.

Vad ni än gör, KÖP INTE TORSK, varken norsk, odlad eller vildfångad. Avstå även lax, både odlad och vild. Kravmärkt lax är okej, likaså kompensationsutsatt lax, men eftersom ursprungsmärkning oftast saknas är det svårt att veta vart den kommer ifrån. Avstå även makrill, rödspätta, tonfisk och kolja. Bra val är i stället sej, gös, sill, strömming, krabba, blåmusslor, hummer och räkor. Och abborre och gädda. Bra importerade val är hoki, då fisket är miljömärkt och sker på ett miljöriktigt sätt. Även alaska pollock är helt okej att köpa.

Sådär! Då var dagens miljölektion avslutad! =)

Höll ju på att glömma, jag har blivit medlem på Carlstad träningscenter idag! 3070 riksdaler kostade det, så nu är det väl själva fan om jag inte ska pallra mig dit för att få valuta för pengarna! Har ett första möte på torsdag när jag är ledig.

Har även börjat på exkursionsrapporten, har skrivit knappt halva men det är ju bara tisdag så jag tror jag hinner innan helgen. Nu blir det sista avsnittet av På spåret, sedan ska jag hänga tvätt och läsa tre kapitel inför morgondagens föreläsning i miljöhistoria.


Bjuder på bilden av långskägg idag eftersom jag var för irriterad för att orka lägga upp den igår.
Det ser ut som julgransglitter, coolt va!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ett liv utan torsk och lax, låter inte så lätt det....3070 för hur lång tid då? Måste säga att du uttrycker dig väl....en förkyld kram

2009-09-01 @ 20:16:51
Postat av: Sofia

Jag har betalat för ett helt år, dels blev det billigare och eftersom jag betalat i förskott slipper jag leva som en kyrkråtta varje månad.

2009-09-01 @ 23:00:30
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0