Nya tag!

Idag har jag skrivit lite mer på uppsatsen. Det går framåt! Tackar mig själv innerligt för att jag valde ett härligt konkret ämne som det finns en massa information om. Flummiga abstrakta ämnen är inget för mig, jag vill ha hårda fakta! 1600 megawatt, 18 december lämnades ansökan in, Litauen och Sverige har ingått ett avtal... Inget jag tycker, hon upplever att, inga nätverk eller paradigmskiften. I want it CLEAN!! 

Har i alla fall mycket gott hopp om att jag hinner klart i tid, och att den blir helt okej. Alltså att jag slipper skämmas när jag lämnar in den. Mästerverk är väl för mycket att hoppas på. Men vi har ju fått så mycket som NOLL handledning denna gång, så vad kan dom kräva? Vid de två tidigare uppsatserna vi skrev var det 1. Tillåtet att vara upp till fyra som skrev arbetet ihop. 2. Vi var tvungna att tala om vilken frågeställning vi ville ha och fick feedback och ett ja eller nej om den var okej. 3. Minst ett möte med en handledare som kunde guida oss genom processen.
Jag tror i och för sig att jag klarar mig alldeles utmärkt ändå, tänker mest på de som inte är så självsäkra och litar på sin egen förmåga så mycket som jag själv gör.

En annan grej, vi hade sista seminariet för terminen idag. Vi pratade grisfarmning, om Djurrättsalliansens avslöjande i julas om vilka hemska förhållanden grisarna hålls under, om miljöproblem i samband med farmerna, om vad politikerna borde göra och vad man själv kan göra för att förändra situationen. Vi såg en kort snutt ur en film som Djurrättsalliansen satt ihop, från de oanmälda besöken de gjorde på en himla massa gårdar. Jag har hittills klarat mig ifrån att se något från deras aktion, för jag skojar inte när jag säger att se djur lida, eller bara läsa om det, är det värsta jag gör. Jag hoppar över alla notiser och artiklar om rubriken avslöjar att ett djur eller flera farit illa. Värst är det med hundar eftersom jag själv har en. Men allt djurplågeri gör så ont i mig att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Och ja, jag äter kött, har alltid gjort. Tänkte för mig själv, vad KAN jag göra? Jag skulle gärna bli vegetarian men jag kan inte laga vegetarisk mat och jag gillar ju faktiskt kött.

Så idag bestämde jag mig: Jag ska sluta äta griskött. Ett litet steg, jag vet. Men det är lika mycket en markering som en omtanke om djuren. Det kommer inte ens bli nån jätteskillnad, för jag äter inte alls mycket fläskkött. Skinka på pizzan, ibland skinka på smörgåsen, julskinka (mycket skinka!) och fläskfilé nån gång ibland när jag vill lyxa till det. Gillar inte kebab gjord på karré eller ens korv. Köper annars bara nötfärs. Men ändå, det känns så bra, (för att dra till med en riktig klyscha) så befriande! Jag led verkligen av att se döda kultingar, ruttnande kadaver, lortiga grisar, skrikande grisar, grisar med öppna sår, grisar som tuggar på andra grisars svans för att de är så understimulerade, kultingar som fastnat under några metallstänger och skriker hjärtskärande. Jag vill adoptera dem allihop. Och bara genom ett litet beslut så vet jag nu att JAG kommer i alla fall inte bidra till att detta händer. Tragiskt är att det i Värmland inte görs några oanmälda kontroller på bondgårdar av länsstyrelsen. Inte konstigt att det ser finfint ut vid deras besök! Det är klart man städar innan man får gäster.

Nästa steg är väl att bara köpa naturbeteskött av nöt, men det är så dyrt så det får jag vänta med tills jag slutat plugga och har ett jobb.



Skinka, någon?



Eller kanske lite korv?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0