Tips om en läsvärd bok



Har börjat läsa en bok som jag lånade av Desirée i helgen. Den heter Skriet från kärnfamiljen och handlar om hur man kan leva jämställt i ett förhållande trots barn, karriärer och en massa måsten. Har inte kommit så långt men än så länge är den jätteintressant! Älskar såna böcker, för jag har en vision om att själv leva helt jämställt även efter att vi båda har heltidsjobb, några kottar och kanske hus. Det är så kul att ta upp sånt som står i boken och sen diskutera med Micke. Nu får han kanske oförskyllt stå för allt som alla andra män gör, men det är alltid kul att få se en killes syn på saken. Vi har ju en ganska strikt uppdelning här hemma, jag sköter all mat, han all städning och så delar vi på tvätt och disk. Det har ju blivit lite si och så med den uppdelningen sen han flyttade till Hallsberg under veckorna, för jag vill ju välkomna honom hem och småstädar oftast lite innan han kommer. Men det funkar.

En grej jag tyckte var intressant i boken var att även om män och kvinnor delar upp sysslorna mellan sig så att det tar lika mycket tid i anspråk, får killarna de sysslor som ger ett konkret resultat, som går att avsluta och som man kan göra närhelst det passar. Medan kvinnor har sådana sysslor som måste göras på vissa tidpunkter och om och om igen. Till exempel att mannen byter däck på bilen. Det går att göra när man har tid, det finns ett naturligt avslut på uppgiften och man kan visa att "det här har jag gjort". Medan många tjejer sköter tvätten, som ju är ett evighetsjobb som måste göras med jämna mellanrum vare sig man har tid eller inte, och det blir inget direkt resultat som man kan visa upp.

Och jag har aldrig tänkt på att kvinnor som går ner i arbetstid när barnen kommer för att hinna med allt, dels förlorar en del av sin framtida pension eftersom hon får mindre lön, och dels att hon automatiskt drar det största lasset hemma eftersom hon ändå är hemma. Och mannen jobbar mer, för att dra in mer pengar när kvinnans lön minskat. Vilket gör att han får ännu mindre tid med barnen.

Och att män som är pappalediga "bara" tar hand om barnen, medan kvinnor som är mammalediga sköter om både hem och barn. Pappor brukar i större utsträckning dra med de små på utflykter till parken och simhallen, så mamman möts av disk och plock som hon får ta hand om när hon kommer hem från sitt heltidsjobb.
Har som sagt bara läst en knapp tredjedel, men har redan sugit in en massa ny kunskap.


Nu ska jag ta en dusch och sen lägga mig. I morrn bjuder syster Anna på valnötspasta! Mumisgt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0