S: Svar på kommentar

Har fått en del kommentarer på mitt inlägg om skönhetstävlingar. Svarar här för det blir för långt att skriva som en kommentar. Sedan tycker jag att det är en intressant debatt.


"Jag har inget behov av att stå i rampljuset"


Ändå skriver du en blogg om ditt liv som är öppen för allmänheten... Kanske det kan va så att tjejerna som är med i tävlingar heller inte har nått extremt behov MEN vill synas och höras precis som du. Lite ur tiden att skylta med sitt utseende i dagens Sverige dock där alla ska va lagom och lika, men hur ska vackra kvinnor/tjejer som faktiskt älskar att visa upp sig och är stolta över sitt utseende agera i dagen samhälle?


Svar:


Ja jag skriver en blogg som är öppen för allmänheten. De som läser min och Moas blogg är familj och vänner, och någon enstaka som hittar hit ändå. Jag skriver en blogg för att jag tycker det är roligt, och för att jag faktiskt är rätt bra på att skriva. Självklart vill jag ha läsare, annars skulle jag lika gärna kunna skriva i en dagbok med lås. Om du tycker att skriva en blogg är jämställt med att stå i rampljuset, så okej, men så ser inte jag på det.

Naturligtvis vill även jag få uppmärksamhet för sånt jag är bra på, men att få röster för en liten bild i tidningen tycker inte jag faller under den kategorin. Jag personligen skulle inte se det som en seger.


Och angående de vackra tjejerna som vill visa upp sitt utseende: Varför är det bara tjejer som har behov av att visa upp sig i skönhetstävlingar? (Visst finns det tävlingar även för män, men de är ganska få i jämförelse) Skulle det vara någon skillnad i våra gener? Det är tyvärr så att tjejer "fostras" av samhället att tro att man måste vara snygg för att duga. Pressen på killar är inte alls lika stor. Jag tror att de som ställer upp i skönhetstävlingar inte gör det för sin egen skull, för något slags självförverkligande, utan just för att få bekräftelse från andra. Och det tycker jag är tragiskt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

1 det är inte bara tjejer som vill visa upp sig, tävla med utseende, jobba som modeller osv osv osv i all oändlighet!



2 "Jag tror att de som ställer upp i skönhetstävlingar inte gör det för sin egen skull, för något slags självförverkligande, utan just för att få bekräftelse från andra." Så med andra ord skulle du lika gärna kunna skriva denna blogg utan att publicera om det är helt oviktigt att andra läser och tycker, du är alltså helt bortkopplad från bekräftelse och gör detta enbart för din egen skull, för varför göra något för någon annans skull eller för att man vill bli bekräftad?



3 "Jag skriver en blogg för att jag tycker det är roligt, och för att jag faktiskt är rätt bra på att skriva." Hmm... tycker inte ditt resonemang för varför du skriver bloggen skiljer sig speciellt mycket mot en tjej som vill visa upp sig på kort. Jag vill visa hur snygg jag kan vara för att jag tycker det är roligt, och för att jag faktiskt är rätt bra på posera... tävlingsbiten kan jag tycka är lite sisådär men vad är det stora problemet egentligen? det tävlas ju i litteratur, det tävlas i sport, det tävlas i musik osv...



4 "Jag personligen skulle inte se det som en seger." nej det kanske har med dina intressen att göra? någon som har utseende som stort intresse kanske uppskattar mer att få höra hur vacker hon/han är istället för att höra hur fix text hon/han skrivit. vi är alla olika.



5 "Pressen på killar är inte alls lika stor." jag citerar Fucking Åmål "vad vet du om det, va faan vet du om det?"



6 Slutsats: antingen har du aldrig sökt bekräftelse eller så är du lika tragisk som alla oss andra...

2009-05-22 @ 00:50:26
Postat av: Sofia

1. Det ÄR fler tjejer som vill visa upp sig, tävla med utseende, jobba som modeller osv osv osv i all oändlighet.

2. Jag skrev ju alldels nyss att jag självklart vill ha läsare till min blogg, vilket du hade sett om du läst ordentligt. Att vilja ha läsare till sin blogg är en form av bekräftelse, då jag såklart vill att folk läser det jag skriver. Annars hade jag inte haft en blogg. Men det är inte samma sak som att vilja ha bekräftelse för sitt utseende. Förstår du? Bekräftelse för sitt utseende för att duga åt andra - en sak. Få bekräftelse för något man gör eller presterar - en annan sak. Och att visa upp sitt utseende räknar jag INTE som en prestation.

3. Man kan tävla i allt, frågan är bara om det är rätt. Och jag tycker att det är en stor skillnad på att blogga och att visa upp sitt utseende.

4. Människor som har sitt utseende som största intresse tycker jag är tragiska. Jag bryr mig också om hur jag ser ut men det kan knappast räknas som ett intresse.

5. Som tjej vet jag bara hur vi tjejer har det. Men besök en badstand i sommar och se hur många överviktiga killar som visar sig i badshorts, jämfört med hur många överviktiga tjejer som ligger i bikini.

6. Alla har sökt bekräftelse någon gång, men den här diskussionen handlar om hurvida man gör det för sitt utseende eller inte.

2009-05-22 @ 01:51:17
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Få bekräftelse för något man gör eller presterar - en annan sak. Och att visa upp sitt utseende räknar jag INTE som en prestation."



Där har du svaret. Det är nog inte alla som håller med dig där, därav diskussionen. Att göra sig så fin man kan, posera för att få ett foto att bli så bra som möjligt eller visa upp en serie kläder så bra som möjligt ser jag som en prestation och du gör det inte, that´s fine with me.



Sen bara så jag förstått dig rätt så är det okej att söka bekräftelse för alla prestationer man gör men inte för sitt utseende? Men hur reagerar du själv på den typen av bekräftelse då om någon tycker att du är snygg? Är den personen som säger det tragisk då? Får inte riktigt ihop ekvationen. Eller är det okej när det drabbar dig men inte andra... Nu är jag ute på hal is här jag vet men som sagt, ekvationen går inte riktigt ihop.



Sen som ett exempel, du går och köper dig en ny klänning. Varför gör du det? Antagligen för att va fin. Fin för dig själv då? Antar det efter allt du skrivit, men jag antar att du använder din nya fina klänning när du ska ut och träffa folk (enligt mig visa upp dig). Sen om detta med utseende och sånt är tragiskt att ha som intresse så antar jag att allt som har med smink och försköning att göra inte är något för dig och det är åxå okej. Jag använder själv inget smink och tycker att jag ser vacker ut ändå.



Jag säger inte att detta med att tävla med sitt utseende är det bästa som finns men det jag säger är att det är okej om dom som fått dom rätta anlagen för att passa in på en sån scen utnyttjar det. Likaväl tycker jag det är okej om någon med otroligt bollsinne spelar fotboll eller någon med bra spänst satsar på höjdhopp. Eller som i ditt fall, någon med skrivartalang skriver en blogg osv... Sen har skönhetsbranschen ballat ur totalt sista 10-15åren men det är enligt mig en lite annan diskussion.

2009-05-22 @ 11:37:37
Postat av: Sofia

Nu tycker ju inte jag att tävlandet i Jössefröjda och Charlotta riktigt går att jämföra med andra skönhetstävlingar, där de deltagande faktiskt gör något mer än ställer upp på en bild i Arvika Nyheter.

När jag köper en ny klänning är det för att jag vill vara fin, för min egen skull men också för andra. Det är ju inte så att jag klär upp mig och går hemma och beundrar mig i spegeln direkt. Men att klä sig snyggt och fixa till sig och sen gå ut på krogen, är inte enligt mig samma sak som att ställa upp i en skönhetstävling och tävla. Visst syns man när man är ute bland folk, men jag är ju inte där för att vinna något. Och jag står definitivt inte på en scen och blir granskad.

Sen det där med smink: jag anväder också smink vilket du inte kan ha undgått. Jag tycker det är roligt att göra mig i ordning innan utgång. Men när jag ska berätta vad jag har för intresse skulle jag aldrig kalla smink för ett intresse.

2009-05-22 @ 16:50:14
URL: http://sofiaochmoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0